|
Z tiskových zpráv a článků na území města či obceÚzemí obce: Osoblaha S druhou půlí ledna přichází čas oprášit taneční střevíčky a vyrazit na parket. Příležitostí bude i letos dostatek. Krásná drobná kytička, kterou nezkušené oko snadno přehlédne, přesto natolik nezaměnitelná, že ji lze poznat i z okna vlaku. A to může být její porost tvořen rostlinkami, které mají stonek široký sotva jako nit, která se vám párá na kalhotách a měřit kolem 5 cm. Nevěříte? Dnes, 21. ledna 2016, představitelé Moravskoslezského kraje (hejtman Miroslav Novák, 1. náměstek hejtmana Josef Babka) předali novou techniku Zdravotnické záchranné službě, Hasičskému záchrannému sboru a vybraným obcím Moravskoslezského kraje. 9. prosince 2015 se v krnovském Kině Mír uskutečnila kinopremiéra filmu Osoblažka od Daniela Bordovského. Ke konci roku 2013 (4. listopadu) byl v nakladatelství Grada vydán český překlad světově známých příběhů o Loupežníku Hotzenplotzovi /v českém překladu Loupežník Hocenploc/. Jako každoročně v půli prosince dochází ke změnám jízdního řádu. 11. listopadu 2014 odpoledne na Osoblažsko zavítá prezident republiky v rámci jeho třídenní návštěvy Moravskoslezského kraje. V sobotu 20. září přivítali zástupci Slezských zemských drah a Klubu přátel osoblažské úzkokolejky rekordního pětitisícího návštěvníka během jediné sezóny. Vzhledem ke zvýšenému zájmu o jízdu našim vláčkem mezi polskými turisty, jsme se rozhodli pro novou sezónu připravit speciální jízdenku, kterou bude možno platit v Polských Zlotých. Olomoucký podnikatel Martin Tichý letos nechal plošně vykácet hektar předválečných sadů a zahrad v Novém Lese na Osoblažsku. Tento čin vyburcoval iniciativu na zmapování a záchranu původních odrůd ovocných stromů. Historické jízdy na Osoblažce se těší stále větší popularitě, protože organizátoři každou sezónu překvapí něčím novým. Na realizaci některých nápadů už se pracuje, jiné jsou zatím jen ve stadiu úvah. České dráhy se už pět sezón dělí se Slezskými zemskými dráhami o úzkorozchodnou trať Třemešná - Osoblaha, takzvanou Osoblažsku. České dráhy zde zajišťuji přepravu pasažérů celoročně, Slezské zemské dráhy sem o prázdninách lákají turisty na nostalgické jízdy parních lokomotiv. V počátcích historických jízd na Osoblažce parní lokomotivy obsluhovali pamětníci, kteří pracovali na železnici už v parní éře. Protože je tato práce fyzicky velmi náročná, je nejvyšší čas zaškolit mladé pomocníky. Slezské zemské dráhy jezdí o prázdninách po Osoblažce s parním vláčkem už pátou sezónu. Prvním rokem tuto atrakci využilo sotva pět set cestujících, letos jejich počet přesáhl deset tisíc. Úzkokolejka Osoblažka existuje přes sto let. Od samého počátku železniční inženýři navrhovali prodloužení trati z Osoblahy až do polských Raclawlc. Bohužel, napjaté vztahy mezi rakouskou monarchií a Pruskem tehdy neumožnily propojení realizovat. Schengenský prostor bez hranic oživil dávné sny o mezinárodní... Lze rozdělit do částí :
Poloha, Hranice, Velikost a obyvatelstvo, Národnost, Náboženství, Vodstvo, Horstvo, Klima, V rozmezí několika let slaví mnohé obce na Osoblažsku významná jubilea svého vzniku. Jedná se zpravidla o 700 až 750 let. Nabízí se otázka, proč tomu tak je? V Osoblaze si v sobotu 20. června přijdou na své turisté, hasiči i milovníci železniční historie. Slavit se bude od brzkého rána až do noci a jedna akce bude střídat druhou. Velkolepé oslavy 111. výročí existence osoblažské úzkokolejky v sobotu 20. června budou ve znamení parních vlaků. Vlaková souprava tažená funící lokomotivou vyjede už z Krnova. Z Třemešné do Osoblahy bude pokračovat úzkokolejná souprava tažená dvěma parními lokomotivami, což je evropská rarita. Třetí ročník pochodu Osoblažském Po stopách volavky bílé se uskuteční na Den železnice 20. června. Úzkorozchodná trať z Třemešné do Osoblahy bude tento den slavit tři jedničky neboli 111. výročí uvedení do provozu. Jako na talíři měli ve čtvrtek 21. května naservírovány atrakce Krnovská a Osoblažská polští účastníci seznamovacího výletu. Autobus k nám přivezl z Polska zástupce turistických center, médií, podnikatele v cestovním ruchu i zástupce samospráv a případné investory. Na známou osoblažskou železniční trať vyjel technický unikát: úzkorozchodná parní lokomotiva Škoda. Je to poslední z pěti exemplářů, které byly vyrobeny před šedesáti lety Škodovkou pro Jugoslávii. Rumunská parní lokomotiva Resita, která je hlavní letní atrakcí na osoblažské úzkokolejce, dostane příští rok možná rakouskou sestřičku. Neustrnout a neuspokojit se s dosaženým - to je základ úspěšného podnikání. Po čtvrtém roce provozu výletní vlakové soupravy mají Slezské zemské dráhy, o.p.s. (SZD) už bohaté zkušenosti. Přestože letos byl velký zájem o cestování vláčkem, jeho provoz je stále ztrátový. Parní lokomotiva, supíci po trati mezi zlátnoucím zlátnoucím obilím a táhnoucí za sebou nesourodou, leč atraktivní změť historických vagonků - takový pohled nabízí po celé prázdniny osoblažská úzkokolejka. Nejdelší papírová stonožka, vytvořená v České republice, měří 1 523 metrů a skládá se ze 7 616 článků. Tento ustavující rekord vytvořili pod dohledem porotců z agentury Dobrý den ve čtvrtek 30.listopadu 2006 žáci Základní školy v Osoblaze. Už v dobách, kdy úzkokolejná trať vznikala na rýsovacích prknech železničních inženýrů, se posuzovala možnost prodloužení kolejí z Osoblahy až do polských Raclawic. Bohužel napjaté vztahy mezi Raousko-uherskou monarchii a Pruskemtehdy neumožnily propojení železnic realizovat. [celý text (prozatím připojeny 3 názory)] [298 Úzkorozchodná trať Třemešná ve Slezsku - Osoblaha, zveřejněno 15.11.2006] Německé jméno Osoblahy zní Hotzenplotz. Děti na celém světě milují knižní i fimové pohádky o loupežníku Hotzenplotzovi, kterého podle Osoblahy pokřtil spisovatel Otfried Preussler. U nás je Hotzenplotz neznámý, ale někteří nadšenci už přemýšlí, jak nalákat turisty na Osoblažsko tím, že ho prohlásí krajem... Německé jméno Osoblahy zní Hotzenplotz. Děti na celém světě znají knížku i filmové pohádky o loupežníku Hotzenplotzovi, kterého podle Osoblahy pokřtil spisovatel Otfried Preussler. U nás je Hotzenplotz téměř neznámý, protože v češtině jeho příběhy nikdy nebyly vydány, ale v posledních létech se začíná... Po určitých počátečních problémech, kdy zvláště počasí nepřálo jízdě historického vlaku s otevřenými vagóny, je o letních prázdninách slušný zájem o jízdu historickým vlakem po úzkorozchodné trati z Třemešné do Osoblahy. I z tohoto důvodu chtějí v budoucnu provozovatelé parního vláčku 1.parní úzkorozchodná... součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ® |
|